onsdag den 27. januar 2016

Chokoladekage med Buletang ♥


Opskriften er
LowCarbHighFat
LCHF.
Alligevel smager
kagen sød,
konfektagtig
og med tydelig
chokoladesmag.
Hvordan det kan lade sig gøre,
når der kun er brugt 35 gram
rørsukker, i stedet for
helt op til 500 gram sukker,
set i tilsvarende opskrifter?
Det er fordi jeg bruger
Buletang i min opskrift.
Jeg har fået det hjem
fra en engelsk Webshop
ved navn
Oceans of Goodness.
Linket til at købe det er lige her:
Den shop fungerer fuldkommen
lige så godt som en dansk.
(Bemærk at der nederst på
siden, der er linket til,
er en udførlig
nærings deklaration).
Buletang er en kraftig
smagsforstærker.
Derfor er kagen
behageligt sød,
selv om sukkerindholdet
reelt er tilpas lille.
Min opskrift er:
4 store skrabeæg
10 gram granuleret Buletang
35 gram rørsukker
1/4 liter økologisk piskefløde
200 gram usaltet smør
200 gram mørk chokolade 70%
250 gram hvedemel malet med kim og skaller
2 teskefulde bagepulver
Jeg startede med at veje
10 gram Buletang af.




Jeg piskede det hele sammen
med elpiskeren.
Ikke luftigt.
Bare rørt godt igennem.


Jeg skar chokolade blokken
til mindre stykker
og kom det op i skålen.
Det er ikke den ringeste
kvalitet af chokolade,
men det kunne have
været bedre.
Jeg blandede bagepulveret
og melet godt sammen
inden jeg håndæltede
det ind i kagedejen.
Dejen anbragte jeg i en
bradepande
størrelse ½,
smurt med smør.
Kagen fik 45 minutter
i almindelig ovn
forvarmet til
175 grader.
Det er vildt så meget mætheds værdi
der er i få stykker af kagen.
Det har at gøre med geler
i Buletangen,
der svulmer op
i mavesækken og tarmene
i størrelsesforholdet
1-500.
Disse geler er på mange måder
velgørende for sundhed
og velvære,
men det er en anden historie.
Tanglampen er produceret
af designer
Jasmin Clausen.
♥ ♥ ♥ ♥
♥ ♥ ♥

Ingen kommentarer:

Send en kommentar