søndag den 2. oktober 2016

Hvordan kan det være spiselig tang styrker hukommelsen/fremmer indlæringsevnen?


Hvad er et liv uden hukommelse,
evnen til at beholde kanelen
og sortere skidtet fra
og uden evne til at
lære noget nyt?
Kronisk stress virker invaliderende
på Hippocampus, den del af hjernen,
der sorterer og lagrer informationerne
og skaber neuroner til at håndtere
nye udfordringer.


Stresshormonet kortisol er ved
kronisk stress til stede i kroppen
i for stor mængde.
Kortisolen virker på Hippocampus
lidt lige som solens stråler
virker på en vindrue.
Den skrumper og er
dermed mere eller mindre
inaktiv.
Set over en længere årrække
er temmeligt mange mennesker
i den arbejdsdygtige alder
blevet tildelt førtidspension
med den begrundelse,
at erhvervsevnen er
nedsat til det ubetydelige
på grund af Hippocampus
invalideret af kortisol.
Det har været betragtet
som værende uhelbredeligt.
For en del år siden
udviklede psykiatriske læger
den teori, at elektrochok
kan udøve neurogenese
på stamcellerne i
Hippocampus
der får dem til
at producere nye
neuroner til erstatning
for de tabte.
Så at sige:
Gøre 'druen'
svulstig igen.
I dag kan man ikke uden videre
blive tildelt førtidspension
uden elektrochok er afprøvet.
Desværre medfører elektrochok
i mange tilfælde fuldstændigt
hukommelsestab
og det er stort set umuligt
at blive tilkendt erstatning
for det, da det ikke er
undersøgt om der
er sådanne bivirkninger
ved elektrochok:


For 9 år siden blev jeg selv
diagnosticeret af en psykiatrisk
overlæge som lidende af
kronisk stress i form
af PTSD
Posttraumatisk
Stress Syndrom.
Kortisolen har imidlertid
på ingen måde invalideret
min Hippocampus.
Hvordan kan det være?
Jeg husker bedre
end jeg gjorde før i livet.
Jeg har nemmere ved
at skelne mellem
væsentligt og uvæsenligt
og sortere sidstnævnte fra
og nemmere ved at
være proaktiv
stillet over for
nye udfordringer.
Der findes ingen
videnskabelige svar på,
hvorfor det er gået mig sådan.
Hvordan kan jeg så vide noget om det?
Jo. Lige siden den oprindelige
begivenhed, der udløste min PTSD,
har jeg dagligt fået mit tilskud
af spiselig tang.
Jeg formoder at det fucoidan
der er i de brune tangtyper,
på en mere fredelig måde
end elektrochok udøver
neurogenese på stamcellerne
i min Hippocampus.
Det kan også godt være,
det er en kombination
af de bioaktive stoffer
i tangen, der gør
forskellen.
Der er ingen,
der ved det.
Men derfor kan
man jo godt prøve af
på sig selv om tangtilskud
har en tilsvarende effekt
i samme situation.
Der er ingen skadelige
bivirkninger ved det,
men en lang række
positive virkninger.
Den nemmeste af
de tangtilskud, jeg bruger,
er disse kapsler med
fintmalet buletang:
Konen og jeg køber dem hjem
fra England ved hjælp af denne webshop:
Vi køber altid en kasse med
12 dåser ad gangen,
både for at spare porto,
får at få rabat og mest
for at være sikker på
at få tangtilskuddet
dagligt
♥ ♥ ♥

Ingen kommentarer:

Send en kommentar